Conflictbemiddeling op de werkvloer

Conflictbemiddeling op de werkvloer Een gelukkige werknemer is een gemotiveerde werknemer. En die motivatie is uiteraard goed voor alle partijen. Want iemand die zich goed voelt, is efficiënter, productiever en minder vaak afwezig. Dat heeft een positieve impact op de werknemer zelf, maar ook op het team en het bedrijf.

Maar … waar mensen samen zijn en samen werken, kunnen er conflicten ontstaan. Oplopende spanningen tussen medewerkers kunnen leiden tot financiële averij en zelfs imagoschade voor je bedrijf. De oplossing? De conflictbemiddeling van Orato. Zo kun je problemen op de werkvloer efficiënt oplossen en zelfs voorkomen.

Conflictbemiddeling op maat

Al onze bemiddelaars zijn erkende professionals die veel affiniteit hebben met de bedrijfswereld. Ze komen graag bij je langs om te luisteren naar je situatie en verwachtingen en het ideale plan van aanpak te bespreken. Want conflictbemiddeling op de werkvloer is altijd maatwerk.

Van intern onderzoek en actieplan tot vertrouwensfunctie

Als je bedrijf dat wenst, voert je bemiddelaar een intern onderzoek uit om te achterhalen wat er leeft op de werkvloer. Vervolgens stelt hij een actieplan voor conflictbemiddeling op dat hij samen met alle betrokken partijen uitvoert. Als dat nodig of gewenst is, organiseert je bemiddelaar voor alle personeelsleden een infosessie over conflictbemiddeling. Ook kan hij tijdelijk of permanent optreden als een externe vertrouwenspersoon voor de medewerkers van je bedrijf.

Orato biedt je graag een totaaloplossing aan en werkt daarom nauw samen met Faresa, een organisatie die gespecialiseerd is in de behandeling van burn-outs, outplacement en loopbaanbegeleiding, en trainingen organiseert rond welzijn op de werkvloer.

Conflictbemiddeling met vier pijlers

Je bemiddelaar is een neutrale, externe vertrouwenspersoon die streeft naar een constructieve oplossing. Conflictbemiddeling kan alleen succesvol zijn in een veilige omgeving waarin de belangrijke waarden gerespecteerd worden. De conflictbemiddeling op de werkvloer van Orato is daarom gebouwd rond vier pijlers:

  1. Vrijwilligheid
    Conflictbemiddeling werkt alleen als medewerkers ervoor openstaan en dus vrijwillig deelnemen.
  2. Neutraliteit
    Je bemiddelaar is een neutrale buitenstaander die op geen enkel moment partij kiest, ook niet voor de werkgever die haar inhuurt. De oplossing voor het conflict moet door alle partijen gedragen worden.
  3. Vertrouwelijkheid
    Je bemiddelaar heeft beroepsgeheim. Alles wat er tijdens een bemiddelingssessie gezegd wordt, is dus confidentieel. Medewerkers kunnen zelfs anoniem het conflict benoemen als ze dat willen.
  4. Communicatie
    Praten met elkaar is heel belangrijk in conflictbemiddeling. Daarom focust onze bemiddeling zich op de communicatie herstellen en verbeteren. Zo komen we tot een begeleide oplossing voor het conflict.

 

Ook ondersteuning buiten de werkvloer

Om optimaal te kunnen presteren moeten medewerkers zich niet alleen op de werkvloer maar ook daarbuiten goed voelen. Ook daar helpt Orato hen mee. Wij bieden ondersteuning bij familiale conflicten, zoals relatieproblemen, de uitdagingen van een nieuw samengesteld gezin of een echtscheiding. Zo kun je rekenen op medewerkers die weer voluit genieten van het leven en zich met hart en ziel inzetten voor je onderneming.

Wil je meer weten over onze conflictbemiddeling op de werkvloer? Neem dan gerust contact met ons op.

Vind een expert in je buurt